Koleksi Petua, Info Kecantikan dan Kesihatan

Koleksi Petua, Info Kecantikan dan Kesihatan

Sunday, June 15, 2008

Menghilangkan Bintik Hitam

Bintik hitam ataupun dikenali sebagai black head terjadi akibat daripada liang-liang pori yang tersumbat. Ini disebabkan oleh sisa kosmetik, debu atau kotoran yang tidak dibersihkan secara teliti.




Masalah ini dapat diatasi dengan melakukan scrub pada wajah supaya lebih bersih. Sebaiknya sebelum melakukan scrub, wajah hendaklah dibersih terlebih dulu supaya liang-liang pori terbuka. Setelah dilakukan scrub, bilas wajah dengan air atau toner untuk merapatkan pori - pori kembali. Lakukan seminggu 2 kali.


Terdapat beberapa petua yang dapat di amalkan untuk menghilangkan bintik hitam pada wajah. Antaranya adalah:

  • Rendamkan sehelai tisu ke dalam dua biji putih telur. Tampalkan tisu tersebut pada tempat yang ditumbuhi bintik-bintik hitam. Setelah kering, tanggalkan. Basuh muka dengan air bersih dan pencuci muka. Lakukan dua kali seminggu.
  • Lumatkan sehelai daun nangka yang agak tua dengan sedikit air. Sapukan pada muka yang telah dibersihkan. Setelah kering, bersihkan muka dengan menggunakan air suam.
  • Campurkan beras pulut dengan kulit kayu manis. Kemudian goreng tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka dua kali seminggu.


0 comments:

  © Blogger template 'Minimalist E' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP